Ecco l'e-mail che mi ha inviato l'autore:
"L'idea di scrivere in siculo dialetto i miti classici del mondo greco-romano, mi nacque tanti anni fa, esattamente quand'ero studente del Liceo, leggendo le opere del poeta latino Ovidio Nasone, dove si parlava delle Metamorfosi. Sarà stato forse che il nome Nasone assomigliava al mio Nasca, sarà stato l'amore per il latino, sarà stato l'avere scoperto che la Sicilia era stata scelta dagli antichi Greci come culla delle leggende mitologiche od altro non lo so. Sta di fatto che nel tempo, di tanto in tanto ho scritto un bel numero di poesie tutte in endecasillabi sciolti, attingendo dal mondo mitologico di Ovidio. Si, ai miei tempi si traduceva pure Ovidio al Liceo Scientifico. Oggi non so!" Pippo Nasca
Io ringrazio l'autore e come sempre sono ben lieta di pubblicare i suoi lavori
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Lu mitu di menta
C'era na vota nta l'antica Grecia
na picciuttedda sapurita e duci
ca si chiamava Menta ed era cara
a lu divinu regi di l'infernu.
Quannu stinnicchiu lu pungeva forti,
stancu di stari sutta terra misu,
stu Diu lassava lu 'nfirnali tronu
e la circava supra di la terra.
La picciuttedda senza chiù ritegnu
accuminciò ad aviri la pritisa
di divintari santa di l'Olimpu,
accussì, comu 'ntisi diri, fici
Baccu divinu cu l'umana Arianna.
Ma Menta non pisò boni li cosi,
ca lu Diu di l'infernu non suffreva
di santi imbriacaturi comu a Baccu
e ca li Dei sunu certi voti farsi.
Tant'é ca ragiunannu a tavulinu,
iddu di Menta si scurdavu quannu
di Ceriri la figghia si fuivu.
Spirava Menta, ca lu rattu vitti,
ca Ceriri la figghia ripigghiassi
e libiru lassassi re Plutoni
di scapulu ristari comu sempri.
Ma comu già sapiti, di lu 'nfernu
Proserpina rigina divintavu!
Scansatini signuri, di la vucca
a Menta chi ci nesci allura contru
la rivali, la matri e lu re Plutu!
La Fama tostu, comu sempri faci,
a Ceriri ci cunta pi tri voti
li maliframi di la scunsulata.
La santa diva di la terra arraggia,
lassa l'Olimpu e torva l'occhi gira
finu a quannu di Menta si n'adduna,
ca biata si sciacquava nta lu ciumi.
Pi li capiddi afferra la mischina,
la tira a ripa e poi l'azzicca in terra
comu na pianta di jardinu e dici:
"Facci di cazzu, Menta maliditta,
lu 'nfernu ca vulevi ora ti dugnu,
ma senza lu sdilliziu ca circavi!
Accussì impari a rispittari sempri
cu' ti sta supra pi divinitati."
Virdi diventa d'impruvvisu Menta,
lu so corpu lignusu e nicu e fogghia
la lingua, ca lu ventu annaca
senza chiù vuci, senza chiù clamuri.
Erba scunchiusa tra scunchiusi erbi
Menta diventa senza chiù ammustrari
la so biddizza ca 'mbriacavu a Plutu.
La Fama cunta la svintura amara
di sta carusa e puru nta lu 'nfernu
a Plutu arriva la nutizia fera.
Lu Diu cummossu pi la tristi sorti
di la picciotta ca la ricurdava
duci e spizzenti chiù di la muggheri,
a Giovi s'apprisenta e dici tostu:
"Puru si patri si di me muggheri
a Tia nun manca sensu di giustizia.
Finu ad ora nun mi risulta affattu
ca li fimmini amati da li Dei
sunu, dopu, sfuttuti e scurnacchiati.
Di Leda tu facisti na rigina
dopu ca comu cignu l'acchiappasti;
nun parramu d'Europa , ca cuntinenti
divintavu pi tia ca toru fusti.
Tu certamenti riplicari poi ,
ca tu si Giovi ed iu sulu Plutoni.
(Non dugnu tortu a chista viritati!)
Ma Baccu allura, ca d'Arianna stidda
ni fici di lu firmamentu, dimmi,
quali pritisi accampa chiù di mia,
ca Menta mia ridotta ad erba giaci,
mentri iddu la ripassa quannu voli?
A Tia ti pari giustu stu discursu?"
Giovi lu mussu storci in viritati
pirchì disfari 'un voli 'n-soccu fici
la madri addulurata e mancu voli
scuntentu rimannari re Plutoni.
Pensa e ripensa tanticchedda e poi
apri la vucca e decretannu dici:
"Menta piccavu ed erba resta certu,
ma pi l'amuri ca purtavu a Tia,
divinu Plutu, eterna ora la rennu
e sapuri ci dugnu chiù spizzenti,
comu quannu carusa a Tia li sensi
cattigghiava nta l'amurusu amplessu.
Ognunu ca la tasta d'accussì
riprova la ducizza stuzzicanti
di l'amuri ca Tu Plutu pruvasti."
Chista é la storia ca di Menta parra
e siddu nun é vera certamenti,
bedda mi pari e china di puisia.
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Li corna di Vulcanu
D'antichi corna cilibrati fasti
lu munnu é chimu pi lu gran parrari
ca ni ficiru pueti e truvaturi.
Sintitivi sta storia in argumentu
ca lu sapuri ci havi di divinu.
La madreterna di l'Olimpu, 'n-jornu,
dici la storia ca si fici 'n-figghiu
sula sulidda senza lu cunsensu
e mancu l'opra di lu Patri Giovi
o d'autru, ca murtali fussi o divu.
Siccomu pari ca 'un ci vinni bonu,
la dia lu rimazzavu di l'olimpu.
Tummavu in terra lu nannatu tostu
rumpennusi na jamma nta l'impattu.
Lu chiantu scunsulatu lu sarvavu,
ca la divina Teti ed Eurinomi
si 'l'addivaru comu 'n-figghiu soi.
Criscivu d'accussì lu Diu Vulcanu
zoppu e deformi, ma nta l'arti dottu
di travagghiari ferru, ramu ed oru;
tantu ca lu firraru addivintavu
d'Olimpu e, comu cunta Omeru, a tutti
l'opra pristava so' cu gran piaciri.
All'officina 'n-jornu s'apprisenta
la Dia Giunoni ca l'ordini ci detti
di farici nu tronu beddu novu.
Vulcanu metti manu a lu marteddu,
la forgia adduma e in tempu nenti porta
a la divina matri di li dei,
l'opra chiummuta ricca di ricami
e fregi, ma d'inganni puru china.
Comu s'assetta infatti nta lu tronu
resta impicata e ferma la mischina,
ca nu cungegnu ammucciatizzu fici
scattari attornu a lu so corpu milli
catini di robustu e duru azzaru.
Li schigghi di Giunoni nta l'Olimpu
s'intisuru furenti e senza effettu
Giovi accurri pi libirarla prestu,
ca l'officina di Vulcanu vinni
da lu messu truvata bedda chiusa.
E quannu finalmenti lu truvò
Mercuriu, mentri si scialava all'aria
frisca, beddu giummutu dissi chiddu:
"Dicci a dda gran buttana di me matri
ca stassi ferma ddocu pi l'eternu
ca d'accussì nun rischia di cascari
in terra da l'Olimpu comu a mia,
ca zoppu sugnu e malufattu puru."
Lu sommu Giovi, ca di fari paci
tra li Divi s'accolla lu duviri,
chiama Vulcanu e l'ordini ci duna
di strogghiri Giunoni.... pi piaciri!
"Nun ni facemu nenti - dissi allura
iddu - ca ju pi chissa zoppu sugnu
ributtanti e privu di muggheri
senza spiranza d'accumudamentu."
Giovi, ca leggi nta lu ciriveddu,
capivu a tappu lu prublema veru
c'attanagghiava lu sciancatu diu.
Nun era la minnitta ma lu pilu
ca Vulcanu circava. Allura calmu
e senza cumplimenti dissi:"Senti,
libirannu a Giunoni tu mi fai
cuntentu, a mia ca sugnu Giovi patri
ed ju decretu ca a tia pi muggheri
ti sia cuncessa chidda ca tu voi."
"Veniri vogghiu - dissi a tappu Efestu -
ch'é la chiù bedda di l'Olimpu! Sulu
accussì di lu tortu anticu sugnu
in parti ripagatu e soddisfattu."
Giovi accunsenti ed accussì la paci
torna a rignari nta l'olimpu infini
ca libira Giunoni si ni vola
e nun ci pari veru di scappari.
Veniri, ca nun era virginedda,
filici fu d'aviri lu cumpagnu:
pì quantu lariu e zoppu fussi, sempri
cuperchiu bonu é lu maritu appressu!
Cuntentu chiù di tutti fu Vulcanu
d'aviri ddu gran pezzu di muggheri
ca l'occhi ci lincheva di piaciri
lu sulu avirla accantu nta lu lettu.
Ma non sempri la paci dura eterna,
ca Marti s'invaghivu di la Dea.
Iddu li scusi accampa chiù banali
pi jri a casa di Vulcanu: 'n-jornu
l'elmettu ci havi ruttu, 'n-autra vota
la scarpa e 'n-autra ancora la curazza.
Mentri Vulcanu abbersa cu li stigghi,
Marti la corti a Veniri ci faci
e senza tanti cumplimenti corna
ci metti tostu a lu spusinu friscu
ca Veniri muddisa lu cunsenti.
La Fama 'mpacciddera comu sempri
a Vulcanu ci cunta di la tresca.
Lu diu s'incazza, ma nun dici nenti.
Anzi diventa chiù amurusu e dici
a la muggheri ca lu jornu tali
supra la terra ha stari pi tri jorna
e ca pirtantu fussi cumprinsiva
ca nu travagghiu aveva troppu urgenti.
Ma prima di partiri lu firraru,
na riti ammuccia supra di lu lettu
capaci di scattari all'impruvvisu
comu rattera ca li surci acchiappa;
poi la muggheri vasa cu' passioni,
s'arraccumanna ca chiudissi boni
finestri e porti contru li latruni
e zuppicannu s'alluntana tostu.
Finestri e porti chiusi la divina,
sulu dopu ca dintra Marti vinni!
"Pensa, tri jorni avemu di passioni,
- dissi la dia, sfilannusi la vesti -
tri jorna di gudiri in santa paci
senza sciancatu attornu, martiddati
e fetu di carbuni nta li stanzi.
Spogghiati prestu e nun pirdemu tempu!"
Marti si leva la curazza e l'elmu
e senza mancu diri na parola
Veniri acchiappa comu un saracinu,
la sbatti nta lu lettu e poi di supra
ci tumma a pisu mortu e ddocu, puff!,
la riti scatta supra tutti e dui!
Vulcanu ca turnavu all'impruvvisu
li lassavu ammagghiati comu pisci
e senza dari ascutu a la muggheri
ca lacrimi virsava di pirdunu
ed a Marti ca frati lu chiamava,
la porta insirragghiavu di la casa,
chiamavu a tutti li divinitati
e lu bannu jttavu di li corna
ca Veniri ci fici frischi, frischi,
'nvitannu tutti a cunstatari quantu
buttana fussi Veniri divina.
Pinsava giustamenti lu mischinu
ca di virgogna cummigghiatu avissi
eternamenti li dui tradituri
ed iddu avirni santa cumprensioni.
Ma sintiti chi ci successi inveci!
Tuttu lu Diami fimminili, intantu,
saputu lu mutivu di l'invitu,
tanticchia pi virgogna ma chiù assai
pirchì d'accordu a Veniri s'intisi,
non vinni ad ammirari lu purtentu.
Lu rimanenti Olimpu vinni a frotti.
"Virgogna! - dissi Giovi - cu' ssu cosu
ancora tisu nun t'affrunti alloccu
ca bardasciannu vai a destra e manca?
Ch'é veramenti bona, comu vidu
cunstatu e decretannu affirmu, Veniri
lu sacciu, ma tu si lubricu e zozzu!
E tu figghiuzza in chistu chi ci trovi?"
Accussì dici Giovi e cu' li manu
la tasta tutta para e l'occhiu scaccia.
Ad unu ad unu tutti li santuni,
di Veniri ludannu li fattizzi,
si fannu in quattru pi tuccarla tutta.
Infini Giovi a Vulcanu cumanna
di rumpiri la riti e di tiniri
fora lu tradituri Marti, mentri
lu cunsessu divinu, a porti chiusi,
giudiziu dassi giustu di lu fattu.
Comu la porta si chiudivu arreri
a li spaddi di Marti e di Vulcanu,
matruzza bedda chi successi dintra!
Nun sacciu s'atu vistu mai li cani
puntari accalurati nta li strati
na fimmina ch'é pronta a la bisogna!
Idda s'annaca, gira, scappa e torna
mentri d'attornu currunu l'armali.
Accussì ddocu Giovi e l'autri Dei!
"Mi tocca a mia ca sugnu Giovi patri!"
"Mi tocca a mia ca fui chiamatu prima!"
"Ju sugnu chiù picciottu!" "Ju chiù granni!"....
Mentri li vuci in celu vannu, qualche
cazzottu scappa nta li facci santi.
S'incazza Giovi infini e jetta 'n-tronu.
Ni senti lu rumuri arreri a porta
lu Diu Vulcanu ed é cuntentu, certu
ca la giustizia infini ci havi corsu!
"Havi a finiri sta casciara - dici -
Cca tutti santi semu e pari quannu
di pilu si discurri! Ondi per cui
li polizi facemu e turnu avemu!"
L'elmu di Marti, dda lassatu in terra,
li carti cu li nomi arricugghivu
e d'accussì finivu la cuntisa,
ca l'ordini fu fattu nta lu lettu.
Infini Giovi dissi: " la faretta
Veniri rimettiti e muta statti
pi 'n-soccu dicu a to maritu e Marti.
e tu, Mercuriu, grapi lu purtuni
e l'ordini di trasiri ci duni
a ddi curnuti ca di fora stannu."
Trasi Vulcanu e Marti e Giovi parra:
" L'altu cunsessu di l'olimpu tuttu,
ca cca chiamatu vinni da Vulcanu
pi l'offisa ca Marti ci arrecavu
cunnanna l'attu oscenu cunsumatu
contru la liggi maritali in attu.
Marti luntanu di sta casa allura
ristari devi pi l'eternitati.
Di guerri s'occupassi e non d'amuri!
Vidennu ch'é muddisa la muggheri,
ondi evitari li marziali corna,
decretu ca li cca presenti dei,
quannu Vulcanu pi travagghiu nesci,
li sintinelli sunu di l'onuri
e di lu lettu di lu Diu sciancatu,
ondi, lu turnu rispittannu certu,
prisenti sunu sempri nta l'assenza."
Fu d'accussì cuntentu e chiù curnutu
lu poviru Vulcanu nta l'olimpu,
ca di figghi accucchiavu na caterva
di Veniri in caluri e di li Dei!
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La nascita di Veniri
Quannu tagghiata a trincu cu' na fauci
da lu putenti figghiu di lu celu
tummavu nta lu mari la gran cedda
d'Uranu spudistatu, la scumazza
di l'unni la cuprivu d'amurusu
ciatu e mentri mostri turmintusi
lu sangu persu ginirava in terra,
d'idda l'aspettu stracanciavu tuttu.
Mentri natava nta lu mari Egeu
circannu lidi ameni unni sbarcari,
sutta la negghia di scumazza janca
fimmina divintavu di biddizza
funna mai vista prima nta la terra.
Sulu vistuta di la schiuma infini
nta l'isula di Cipru si firmavu
ed unni pedi scarpisannu jeva
ciuri nasceva priffumatu e beddu.
L'Uri e li Grazi' la visteru a gara
di milli cosi tutti boni e rari
c'addumanu li sensi e lu disiu.
Cedda divina pi la cedda nata,
Veniri prestu cunquistò lu munnu,
ca dunni guerra sempri c'era prima
l'amuri si truvava a cuntrastari.
Sta storia antica cilibrari voli
lu mitu di la cedda ch'é.... divina!
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Davanti a la funtana di la stazioni
C'era na vota na picciotta schetta
de' parti di Enna, la liggenda voli,
di na Dea figghia sula prediletta
ca nta 'nu pratu arricuggheva violi.
Appari, quannu menu si l'aspetta,
l'orribili Plutoni tra cannoli
di fumu inturciddatu e l'aria infetta
d'isurfaratu fetu e, li paroli
chiù tristi farfagghiannu, l'assicuta
e subitu nto 'nfernu si la porta.
Mentri grida la figghia: su' pirduta!,
accurri la matri e chiangila pi morta.
Lu dogghiu é tali ca lu suli astuta
e la stagioni di l'invernu é sorta.
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Leda e lu cignu
Leda lu cignu vitti nta lu stagnu
c' annacannu lu coddu jancu e longu
l'invitu ci mannava di bagnari
nta l'acqua cilistrina lu so corpu.
Idda nun lu sapeva ca di Giovi
c'era ammucciatu sutta di li pinni
lu santu lumi chinu di passioni.
Beddu ci parsi e lu disiu ci vinni
senza suspettu di tuccarlu tuttu.
Li ninfi di lu lagu cu mastria
li vesti ci livaru e tutta nuda
nta l'acqua l'ammuttaru duci duci.
Lu cignu l'avvicina e fa la rota,
cu lu coddu li minni ci carizza,
la vasa nta la vucca cu passioni,
d'amuri la cummogghia e la subissa.
Leda si duna e paradisu trova
nta l'acqua cilistrina di lu lagu,
unni paroli senti incantaturi,
ca Giovi finalmenti ci lu dici
d'impirsunari l'amurusu cignu.
Leda a lu lagu torna tanti voti
unni sempri lu cignu la pussedi
calannu di l'olimpu ad ali aperti.
L'amuri quann'é santu duna frutti
e frutti detti in veru troppu granni,
ca madri addivintavu Leda, e Giovi
patri, di figghi beddi e semidei.
Comu facissi a ginirari Giovi
sta bedda fighiulanza sutta furma
di cignu nun lu dici la liggenda,
c'alla fantasia duna focu e spaziu!
Sta di fattu ca Leda l'ova scuva
e duna vita a Castore e Polluce
frati gemelli c'acchianaru in celu
e ad Elena la bedda ca di luttu
cummigghiavu l'antica Grecia e Troia.
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La favula d'Arianna
Chi su' sti lacrimi virsati a ciumi?
Stu chiantu ca 'un finisci di calari?
Possibili c'ancora ti cunsumi
pi cosi ca nun s'hannu a calculari?
Asciucati l'ucchiuzzi beddi e duci,
ca ti cuntu na favula azziccata
e tu vidi c'a nenti si riduci
la to pena cu cura ammunziddata
ed anzi tantu megghiu ti cunvinci
ca si chiudi na porta, 'n-purticatu
si grapi sempri chiù granni, ca vinci
la prima pena e lu primu commiatu.
Nto mari Egeu c'é 'n-isula pitrusa,
chiamata Creta, unn'era re Minossi,
patri di na carusidda graziusa
di nomu Arianna. 'Un sunu cosi grossi
si dicu ca stu re tineva chiusu
nto labirintu, fattu fari apposta,
'n-armali stranu forti e spavintusu.
Avia testa di toru e senza sosta
furriava tornu tornu tra ddi mura
senza sboccu, addivatu cu custanza
di lu re ca ci dava pi pastura
picciutteddi ateniesi di sustanza.
La facenna di stu re e di st'armali
'un quadrava tantu all'ateniesi antichi,
custretti a fari i tristi cumminsali,
ondi per cui pi 'un perdiri chiù nichi
Teseu mannaru a Creta, eroi divinu,
dannuci incaricu precisu e chiaru
di fari siccu ddu mostru assassinu.
Furbu era stu Teseu e d'aspettu raru,
'n-masculu veru di chiddi triacusi,
varvutu e forti comu Diu cumanna.
Pensa perciò quali spini amurusi
e chi cattigghiu ci vinni ad Arianna,
quannu la scuncicò Teseu gluriusu!
Persi la testa fin'o puntu tali,
ca 'n-filu fici di cuttuni sciusu
pi veru longu e donu pirsunali
fici all'amanti di 'n-grossu ruccheddu.
Cu stu filu nisciu du labirintu,
friscu e giummutu l'eroi Teseu, beddu
ca siccu fici l'animali tintu.
La bedda Arianna, comu ancora avveni
nta certi parti da Sicilia nostra,
scappavu cu lu zitu, ma di peni
accuminciavu subitu la giostra.
L'amuri di Teseu fu na minzogna,
c'appena si pigghiò piaciri e spassu
di dda carusa, comu na carogna,
la lassavu nta l'isula di Nassu.
Chianci Arianna lu so tristu distinu,
sula sulidda vicinu a lu mari,
cammina a zonzu cu lu cori chinu
d'amaru dolu e 'un sapi chiù chi fari.
Persi lu patri, l'amuri e la casa,
si trova sula senza chiù dinari,
nun c'é chiù nuddu ca l'abbrazza e vasa,
persi puru la vogghia di campari.
L'Olimpu tuttu n'ebbi compassioni
e chiù di tutti Veniri ruffiana,
facili a 'un perdiri l'occasioni
pi dimustrari ca l'amuri sana
ogni duluri in ogni circustanza.
Ordini detti o figghiu so Cupidu
d'abbiari nova freccia cu sapienza
o primu ca scuntrassi nta ddu lidu.
Lu casu vosi (e non fu sulu casu!)
c' azziccavu Cupidu senza scampu
lu Diu Baccu c'aveva ancora u nasu
arrussicatu i vinu. Comu 'n-lampu,
lu Diu 'mbriacu d'in terra si livavu
appena vitti accantu la carusa
e cu paroli duci ci parravu.
La bedda Arianna, sempri chiù cunfusa,
lu cori si strugghiu alleggiu alleggiu.
D'amuri e di vinuzzu beddu friscu
si linchivu, capennu ch'era megghiu
nun chiancissi e mittissi novu discu
d'amuri e d'alligrizza nte so cosi
e, speci quannu Baccu la cuprivu,
di piaciri acchiappanu tripla dosi,
quant'era megghiu di Teseu capivu.
S'era forti Teseu e la suddisfava,
nun c'era paraguni ca riggeva,
pirchì sutta di Baccu si squagghiava
e d'Olimpu regina si sinteva.
E d'Olimpu davveru amata diva
addivintavu, comu vosi Baccu,
ca pi muggheri in celu la rapivu.
Filicità nasciu du primu smaccu!
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La favula di l'arvulu di pinu
Fimmini ca vi pigghia lu stinnicchiu
si d'arreri vi curri cu custanza
'n-picciottu innammuratu e poi lu picchiu
ci abbiati si finisci la spiranza,
sintiti ca vi cuntu comu 'n-ticchiu
nta l'amuri causò na gran duglianza.
C'era na vota nta lu munnu anticu
na picciuttedda duci, bedda e fina,
vistuta di na pampina di ficu,
ca sula stava e si chiamava Pina.
Chista non voli amanti oppuru amicu
o ganzu e di ristari signurina
prega lu patri Giovi ogni mumentu.
Lu sommu Diu l'ascuta e ci prumetti
ca, comu voli, 'un ci sarà st'eventu,
ma ci dici ch'é megghiu ca rifletti!
Non vulissi ca poi lu so lamentu
ci arrivassi a l'Olimpu cu dui-setti!
- Megghiu muriri senz'andari in celu,
megghiu arristari nta terra impicata,
megghiu essiri cangiata nta nu stelu,
ca d'essiri di 'n-omu accavaddata!
Pi chistu sulu campu! chistu anelu!-
ci arrispunnivu Pina all'impinsata.
Allura Giovi si cummossi tantu,
ca fici lu sulenni giuramentu
d'interveniri non appena scantu
ci fussi o d'idda nu sulu lamentu
nto celu n'acchianassi. Lu Diu santu,
pi sarvarla, prumetti ogni purtentu.
Duci Pina curreva nta lu boscu,
cu li minni vasati di lu ventu,
quannu Apollu cumparsi, in visu foscu,
ca caminannu cu lu passu lentu
circava certi fogghi. Comu tostu
vitti a Pina, ca non aveva abbentu,
lu Diu si fremma e guarda attentamenti
ddu pezzu di carusa tutta nura.
Lu sangu allura all'occhi immantinenti
ci acchiana comu nenti e chiù non cura
d'arricogghiri fogghi né sarmenti.
Ci misi in pettu Amuri na calura,
ca lu cori ci abbrucia e 'n-autra cosa!
Ddi cosci d'alabastru, dd'occhi chiari,
ddi minni tisi, dda vuccuzza rosa,
lu fannu veramenti innammurari!
Comu fannu li tori misi in posa
quannu vonnu na vacca trabaccari,
lu Diu s'apposta in capu di na rupi
e pi nomu la chiama duci duci.
Pina, ca in testa avia ddi cosi cupi
ca sapiti, lu santu metti in cruci!
Comu s'avissi davanti li lupi,
scappa ed a la rincursa lu Diu induci.
Tri voti l'aggrancavu pi lu culu,
tri voti la picciotta si libbravu,
ma lu Diu chiù tistardu di lu mulu
chiù forti curri e infini l'affirravu.
Pina, a stu puntu, ca pinsatu sulu
aveva di scappari, si cimmavu.
Forsi fu pirchì lu Diu binidittu
nu malu sucazzuni ci ammiscavu,
forsi fu pi l'abbrazzu troppu strittu,
forsi pirchì na spina s'azziccavu,
o forsi chiù pi 'n-subitu appitittu,
'n-lamentu forti a Pina ci scappavu.
Lu sommu patri Giovi ca durmeva
a dd'improvvisa schigghia s'arrusbigghia
e quannu versu terra l'occhi leva,
senza mancu pinsari, 'n-lampu pigghia
e lu jetta cu la forza c'aveva
contr'a Pina ed Apollu ca la strigghia,
pi dari fedi o granni giuramentu
fattu a la figghia cu sulinnitati.
Ma Giovi nun s'accorsi ca lamentu
di piacirusa vogghia e non pietati
era chiddu di Pina in gudimentu,
ca stava fremma cu l'anchi apparati.
Beddu ca dda carusa si struggheva
comu ghiacciolu vicinu a lu focu
e di caluri novu si sinteva
bruciata nto pettu ed in ogni locu,
lu lampu all'antrasatta la culpeva
e fridda la lassava dopu 'n-pocu.
Apollu ca sintiu la friscanzana,
pi tempu si canziavu di lu lampu,
mentri cumicia a divintari strana
la bedda Pina senza nuddu scampu.
Lu coddu ci si allonga, in celu acchiana,
s'azziccanu li pedi nta lu campu,
si fannu longhi e brutti vrazza e minni,
ogni pilu diventa un'escrescenza,
la lingua in corpu si ni scinni,
lu bustu assumi tostu la parvenza
di 'n-arvulu nudusu, ma si tinni
di Pina l'alma, lu cori e l'essenza.
Pina accussì di lignu addivintavu,
'n-arvulu forti di furesta granni,
ca Giovi subitu Pinu chiamavu.
Quannu lu ventu curri tra li canni,
ripinsannu a la vita ca lassavu,
lu Pinu tutt'intornu chiantu spanni.
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L'addavuru
O tu ca scianchi, bestia campagnolu,
'n-soccu ti pari e manni a la malura
l'addavuru ca crisci sarvaggiolu,
scanusci certamenti la natura
di st'arvulu famusu e purtintusu.
Ascuta li me versi impastizzati
ca cuntanu nu fattu piddicusu
ca capitavu nta l'antichitati,
unni si parra, tra li tanti cosi,
di st'arvulu divinu e comu nasci.
Ovidiu versi antichi già cumposi
supra sti fatti ca non foru vasci.
Pirtantu vidi l'impurtanza granni
ca st'arvulu ci aveva tempu arreri!
Quannu l'omu 'un purtava li mutanni
e camminava scavusu ed a peri,
c'era nu ciumi imparintatu strittu
cu li divinitati di ddu tempu.
'Nta l'acqui chiari ci purtava scrittu
ca curreva pi d'iddu lu bon tempu.
La terra accarizzava cu ducizza
e jucava ch'e canni trimulanti,
mentri nta l'acqua priva di munnizza
pascevanu li pisci trinchillanti,
li stiddi si tuccavanu c'a luna
e di jornu lu suli si vagnava
e lu ciumi filici li vasuna
cu lu celu turchinu si scanciava.
Non sulu cu lu celu si vasava,
ch'era di stiddi favulusu amanti
e fimmini baggiani c'acchiappava
cu li so vrazza d'acqua straripanti.
Li frutti si gudeva di sti amuri,
ca chiù di milli figghi nto so lettu
campavanu filici d'avvinturi
e patri lu facevanu dilettu.
Ma di sti figghi amati u nostru ciumi
una n'aveva fimminedda duci,
ca la vuleva beni chiù du lumi
di l'acqua ca scurreva e di la luci.
Quannu saltari la videva nura
supra li petri aguzzi di la riva,
scantatu ci diceva: - statti accura! -
e, si di vista 'n-pocu la pirdiva,
cu l'acqua vurticusa straripava
e l'arvuli e li petri s'agghiutteva
finu a quannu cu l'occhi la truvava
ed allura nto lettu si stinneva
e placidu scurreva nta lu chianu,
mustrannu paci, cuntintizza e risu
e vidiri putevi lu viddanu,
a culu a ponti supra l'acqua misu,
risceriri lu funnu cu li manu
e circari tisori nascunnuti.
Ma senti chi pastizzu cumbinaru
li divi di l'Olimpu, sti curnuti!
Intantu vi sia notu ca lu ciumi
di cui si parra si chiamau Perseu,
figghiu bastardu di lu sommu Numi,
e Daffini la figghia senza neu.
In occasioni di na certa festa,
scinneru in terra li divinitati
li chiù famusi di lu celu. In testa
Vulcanu c'era e Veniri abbrazzati
e dopu Apollu, Giovi cu Giunoni,
Marti bardasciu, Diana cacciatrici,
Arianna e Baccu, chini i commozioni,
ed Amuri ca veniri lu fici.
Comu papissi s'assittaru a latu
du nostru ciumi, ca ni fu cuntentu.
Puru li pisci tinniru lu ciatu,
ma Daffini 'un si scanta e sulu a stentu
lu patri la tratteni in menzu all'unni,
ca voli rimirari lu splinduri
di sti divinitati vagabunni
e nun pensa d'avirni imprusaturi.
Di Baccu lu vinuzzu nte bucali
prestu l'effettu fici d'imbriacari
sti divi comu misiri murtali.
Apollu in prima cuminciò a strammari.
A Veniri la pigghia a naticati,
a Giunoni ci tira la faretta
e comu vidi a tutti stravaccati
tira di fora nica na pumpetta.
Siccomu fannu i picciriddi tosti,
cumincia a turmintari tutti pari,
ma li cunti si fici senza l'osti!
Ca Giovi patri cumincia a lampiari,
Vulcanu l'assicuta cu vastuni,
Marti ci sferra na pirata in chinu,
Baccu ci abbia lu vinu a cafudduni.
Sulu Amuri, lu chiù nicu, lu mischinu,
non potti ca scappari du 'mbriacuni!
Allura Apollu l'assicuta e dici:
- O figghiu di buttana e vastasuni
ca mancu sai lu patri ca ti fici,
si t'acchiappu ti fazzu na lavanna,
ca nun la scordi, pezzu di jarrusu! -
Scappannu d'ogni latu e d'ogni banna
si stancavu lu poviru carusu.
Quannu infini si vitti propriu persu,
da faretra tiravu na freccia d'oru,
l'arcu 'ncuccavu e dissi: - Ora t'abbersu,
pezzu di bastardu, natu in celu di straforu! -
Comu la freccia in pettu lu cintravu,
Apollu vitti a Daffini nto ciumi
e subitu d'amuri s'addumavu.
Ma s'iddu persi novamenti u lumi,
sta vota non pi vinu ma p'amuri,
nun persi la ragiuni la picciotta
pirchì freccia di chiummu lu caluri
ci astuta d'ogni amuri cu na botta.
Cu granni meravigghia di Perseu,
Apollu si tummavu nta lu rivu
e senza mancu diri marameu
chiù assai di centu metri pircurrivu.
Appena la picciotta raggiungivu,
- bedda, ci dissi, bedda chiù du suli,
tu gigghiu si’ di Veniri vutivu!
Cu mia nto celu veni e suli suli
a cavaddu di l'Iridi curremu
e nta l'eternu amuri ti sprufunnu. -
Ma Daffini arrispunni: - Tu si scemu!
Cu tia non vegnu e restu nta stu munnu!-
Allura Apollu, ch'era malandrinu
e d'amuri scuceva svisciratu,
pinsavu di furzari lu distinu
ca lu vuleva persu e buzzaratu.
- Ti vogghiu, dissi, e cca ti fazzu mia! -
e subitu s'allanza comu 'n-braccu.
Ma sutta l'acqua Daffini s'abbia
ed Apollu ni pigghia sulu smaccu.
Perseu patri ca vitti la sunata
e non sdignava d'essiri parenti
d'Apollu, dissi tostu: - Dissinnata,
nun ti scanzari di stu Diu putenti!
Maritati cu d'iddu e fammi nannu
di niputeddi figghi di lu celu,
ca d'accussì tu campi senza dannu.
Ju pi tia chistu vogghiu, chistu anelu! -
- O me patruzzu tu m'ha pirdunari,
chiancennu dissi Daffini a Perseu,
a chissu nun lu vogghiu suppurtari,
di ssu mostru nun vogghiu nuddu addeu!
L'amuri ca mi porta mi fa schifu,
l'affettu ca mi mustra nun lu vogghiu.
Megghiu stari cu 'n-porcu nta lu scifu,
ca suppurtari in celu lu so sbrogghiu!
E tu, patruzzu miu, ca mi vo beni,
sdivaca cataratti e mulineddi,
Apollu fremma prima ca m'impreni,
si mi vo dari appressu tempi beddi.-
Lu ciumi a stu parrari si cummossi
e la figghia pinsavu di sarvari.
Versu la terra accantu l'acqua mossi
e Giovi cuminciavu ad annaciari.
Comu l'acqua lu vinu scancillavu,
ad Iddu ci cuntavu lu mal fattu
e di sarvari a figghia lu prigavu.
E prima ca d'Apollu lu misfattu
putissi aviri signu e cunsistenza,
affirrari s'intisi p'e capiddi
la vergini scuntrusa cu viulenza.
Ci parsi d'acchianari tra li stiddi,
ma tostu impiccicati in terra vitti
li jammi non chiù janchi ma virdastri
e supra a testa divintari ritti
li pila de' capiddi senza nastri.
Cummigghiari si vitti panza e minni
di fogghi sempre virdi e lungarini
e lignu divintari senza spinni
lu corpu scarnu privu di catini.
Apollu abbabbanutu si firmavu,
ma d'essiri gabbatu 'un si ni fici,
c'anzi la testa tutta s'adurnavu
cu dui ramuzzi virdi e forti dici:
- Addavuru ti chiamu e ti battizzu
o picciuttedda ca mi resti cara.
Si nidu addivintasti di marbizzu,
pi tia distinu granni si pripara.
Ju, ca di l'arti sugnu patri santu,
cca decretu ca pi l'eternitati
sti fogghi virdi sunu onuri e vantu
di cu' li gari vinci e di li vati! -
Ora capisci, pezzu di viddanu,
pirchì 'un si scianca st'arvulu divinu?
Chiù tostu é megghiu ca ti tagghi i manu
e st'arvulu lu lassi o so distinu.
*********
Lu mitu d’anémuni
Tra l’erba da campagna a primavera,
spunta suventi acculuratu ciuri,
ca puntiannu lu virdi appena natu,
sbrizzia biddizza comu fussi festa..
Stu ciuri anticu, anémulu chiamatu,
lu mitu rapprisenta da natura,
ca nesci di lu sonnu di lu ‘nvernu.
Comu si cunta nta l’antica Grecia,
quannu stu ciuri ancora mancu c’era,
a Cipru, dunni Veniri nascivu,
la principessa Mirra malamenti
d’amuri s’addumavu di so patri
e dopu novi misi fici ‘n-figghiu,
ca frati ci vineva e ni era matri.
Veniri, ca l’incestu pirmittivu,
a Cìnira, lu malu patri e regi,
cunsigghiu detti d’ammucciari tuttu,
perchì ssu figghiu lu distinu voli
ca prestu addivintassi lu chiù beddu
di l’omini murtali e di li Dei.
Criscivu Aduni a Cipru comu ‘n-gigghiu,
beddu di facci e corpu, ca li sensi
adduma e cu’ lu sguardu supra d’iddu
poni magari a casu e pi’ tanticchia,
ardi d’amuri e non lu scorda mai.
Non puteva non divintari amanti
di Veniri bagascia, ca lu vitti
ciuriri a picca a picca e divintari
beddu e pussenti chiù di Marti stissu
e lu cugghivu senza aviri scornu
d’essiri diva ed iddu insanu fruttu
d’amuri stortu, ca lu munnu abborri.
Ma si stinnicchiu a Veniri ci vinni
di lu picciottu, non fu certu sula,
ca Cipru addivintavu lu ritrovu
di fimminili sbaddu e caccia fera!
Sintiti chi successi na matina,
ca pi’ curpanza d’iddu li capiddi
dui santi di l’Olimpu si tiraru!
Lu primu jornu di la primavera,
mentri nisceva di l’u ‘nfernu amaru,
comu dittavu lu putenti Giovi
dopu lu rattu ca Plutoni fici,
Persefoni lu vitti ca durmeva
vistutu sulu d’acquazzina e luci,
c’Apollu stuzzicusu lu culpeva
facennu risaltari li so furmi.
La povira rigina di li morti,
ca pi’ sei misi non videva luci
ed era stanca di suppurtazioni,
appena l’occhi posi supra Adoni,
d’amuri s’addumavu e di passioni.
Beddu ca stenni l’amurusa manu
Pi’ cogghiri ddu ciuri priffumatu
E cummigghiarlu tuttu cu l’aluni
Di la divinitati di l’infernu,
na vuci, anzi nu gridu, la subissa
e frena d’idda l’azzardatu gestu.
E’ Veniri ca parra e ca la ferma.
- Arrassu – dici la divina matri –
di ssu ciurutu stelu ch’è già miu!
Ritorna ‘ngramagghiata nta l’infernu
e si di to maritu nun t’abbasta
lu calurusu abbrazzu nta lu lettu,
rinfrisca li to sensi nta lu Stigi,
ca d’acqua è chinu ed omini dannati,
pirchì nun è pi’ tia sta cosa bedda,
ca vosi e mi criscivu a muddicheddi.
Non ti scurdari ca lu to distinu
è chiddu di rigina sutta terra
e ca lu celu m’apparteni a mia! –
E d’accussì parrannu afferra tostu
li trizzi di Persefoni e la tira
comu fussi na petra di la terra
luntanu di ddu postu e poi si godi
d’Aduni lu sdilliziu di l’amuri.
A chiangiri Persefoni si metti
e cu l’occhi s’appressa lacrimusi
a Ceriri so matri, ca l’aspetta.
Ad idda cunta lu smaccusu fattu
ca Veniri ci fici e la passioni
ca dintra teni pi’ lu beddu Aduni
e ch’è la sula cosa ch’idda voli.
niscennu tutti l’anni di lu ‘nfernu..
La matri non supporta dda chiangiuta,
ca pi’ dda figghia persa pi’ mitati
la vita dassi puru si divina,
e curri, comu sempri, a riclamari
unni tuttu si poti, faci e sfaci.
A Giovi s’apprisenta sunnacchiusu
pirchì lu tempu scurri ed è cuntentu
ca tuttu pari bonu nta lu munnu.
Sonnu ci passa immantinenti quannu
lu chiantu lu rusbigghia di la terra,
ca Ceriri sulerti suscitavu
ed idda ascuta ca prigannu dici:
- A tia ritornu, Patri, cu lu cori
ancora scunsulatu pi’ lu tortu,
ca Plutoni mi fici tempu arreri
e ca tu riparasti pi’ mitati.
Tu cuncidisti ca mità di l’annu
Proserpina, muggheri di Plutoni,
passassi sempri supra di la terra,
gudennu li sdillizii di la vita,
ca puru a li murtali sunu dati.
Pirchì s’opponi allura dda bagascia
di Veniri me soru, a lu to dittu
ed a me figghia ‘nsulta e guerra faci?
Pirchì sta gran buttana, ca ‘un ci basta
di Marti, Anchisi, di Vulcanu ed autri
lu sbrogghiu sempiternu , voli puru
d’Aduni assapurari la biddizza,
rubannullu a me figghia, puvuredda,
stanca di stari sulu cu Plutoni?
Ti pari giustu ca me figghia soffri,
dopu sei misi di spittanza amara,
puru li peni d’impidutu amuri,
ca Veniri c’imponi capricciusa?
Vogghiu ca tu m’ascuti e non cunsenti
C’Aduni fussi sulu d’Afroditi,
ma puru di me figghia ca lu voli. –
Giovi, ca già sapeva di st’Aduni
e di l’amuri ca Veniri ci porta
e quannu e comu vinni fattu a Cipru,
capivu a volu ca nun era veru
ca Veniri arrubbava nudda cosa
a Ceriri e so figghia, ma siccomu
vuleva sempri ca rignassi a paci
tra li divinitati di l’Olimpu,
pinsavu comu fari pi’ cimmari
la raggia di Persefoni e so matri
e nun fari scuntenta l’autra Dia,
ca pi’ certu ci aveva chiù dirittu
di stari nta lu lettu cu ddu pupu.
Pensa e ripensa dicritavu infini
Di trasfurmari Aduni nta nu ciuri,
c’a primavera rinascissi sempri
e filici Persefoni facissi
beddu ca fora nesci di l’ìinfernu
e Veniri cuntenta n’arristassi,
ca pi’ l’eternitati Aduni pòti
sempri vidiri quannu e comu voli.
E d’accussì nascivu ‘n-novu ciuri,
anémuni chiamatu, ca d’Aduni
ci aveva tutti li biddizzi funni
ed essiri puteva pussidutu
di cu’ lu guarda senza l’esclusiva
di Veniri e Persefoni divini.
*********
Aci e Galatea
C’era na vota ‘n-ciumi, ca di l’Etna
scinneva e sciddicannu duci duci
tra li petri di lava anniricata,
a mari si jttava allegramenti,
unni cu l’acqua frisca di muntagna
a biviri ci dava cu piaciri
a la figghia di Doridi e Nereu,
ca si chiamava giustu Galatea.
Aci, lu ciumi si chiamava ed era
Di na biddizza rara veramenti,
ca tutta la muntagna arraccamava
cu saj e funtaneddi trinchillanti,
unni jucannu i pisci a mucciaredda
facevanu cu d’iddu gran fistinu.
Trasennu nta lu mari s’arrizzava
e mulineddi di vasuni dava
a la ninfa, accurrenti di lu funnu,
c’a trasiri nto ciumi accuminciava
ed era amuri veru finu ad unni
l’acqua nisceva di la fonti a munti.
Li vitti Polifemu cu dd’ucchiazzu,
ca tempu dopu Ulissi c’intuppavu,
e lu disiu ci vinni ‘i furnicari
cu la divina figghia di Nereu.
Chinu d’amuri e raggia lu giganti
pi’ l’amurusu amplessu di lu ciumi,
a jttari si misi cu la pala
ciumi di lava supra ddu mischinu
e l’acqua ci sucavu cu lu focu
finu a la fonti ca ‘ntuppavu puru.
Mori lu ciumi tuttu ‘n tempu nenti
e nura resta nta lu lettu asciuttu
la ninfa apparicchiata pi’ l’amuri.
L’afferra Polifemu assatanatu,
ca nun lu frena chiù lu ciumi siccu,
né d’idda la chiangiuta prirumpenti,
e cu viulenza e forza la pussedi.
Nascivu di dd’amplessu ‘n-figghiu sulu,
ca la matri Galati lu chiamavu
e vicinu a lu mari l’addivavu.
D’Aci non resta chiù ca numinagghia
supra la terra ca lu vitti vivu
e ca di virdi tutta s’ammantavu
pi’ vuluntà di Ceriri pietusa
e d’iddu e di Galati sunu vivi
li nomi, ca citati addivintaru,
unni lu mari ancora si cunnuci
e di la ninfa ciavuru si senti.
********
Lu mitu di li Frati Palici
Lu mitu voli ca lu patri Giovi,
quannu s’acchiappava cu Giunoni,
muggheri anticchia tinta e gnurriusa,
facissi scappateddi nta lu celu
circannu di sfugari la so raggia.
Na vota, ca partivu di l’Olimpu
‘ncazzatu comu un pupu saracinu,
vitti assittata supra la muntagna,
unni Vulcanu l’officina aveva,
la so figghiuzza naturali schetta,
ca ciuri arricuggheva d’ogni tipu.
La guarda Giovi, misa a culu a ponti,
e senza tanti complimenti scinni
di supr’a nuvula ca lu cunnuceva
e terra tocca in menzu di lu pratu.
Dda bedda figghia, ch’era virginedda,
e Thalìa si chiamava, si non sbagghiu,
sintennu la prisenza prirumpenti
di Giovi ca la pigghia pi’ darreri
non fici tentativu di scappari,
ca tostu s’aggiuccavu sutta d’iddu.
Guarda Giunoni, gilusazza, tuttu
e quannu Giovi arriscialatu vidi
nte nuvuli acchianari chiù liggeru,
minnitta voli fari di li corna.
A scappari accumincia la carusa,
ca l’assicuta la rigina matri.
Scarpisa ciuri, pianti ed armaluzzi
e, menza nura, trasi nta na rutta
di la Muntagna, ca matri ci veni.
Di dda non nesci chiù Thalìa,
pirchì si scanta d’essiri acchiappata.
Di Giovi intantu la passioni santa
la panza ci vunchiavu a dismisura,
pirchì nun sgarra mai stu Patreternu
di fari figghiulanza nta lu munnu.
Passaru jorna, misi e quantu basta
pi’ divintari matri primarola
la figghia ammucciatedda di Vulcanu.
Quannu lu tempu vinni ca nasceru
li figghi di la Ninfa tutti pari,
successi ‘n-cataclisma veramenti!
La terra si rumpivu comu vitru,
crafòli cumpareru grossi e larghi,
di sùffuru vugghenti sparpagghiatu
nto celu ca giallinu addivintavu
e d’ogni purtusiddu ca spuntava
nasceva na muntagna picciridda
ca prestu d’erba frisca si visteva.
Eranu chisti i figghi di Thalìa,
ca Giovi nun li vosi sutta terra
pi’ farici dispettu a la muggheri,
lassannu stari cummigghiata a matri,
luntana di lu cori e di la vista.
Unni lu chianu si stinneva incuttu,
nasceru sti muntagni sempri virdi,
ca sunu munti Palici chiamati,
pi’ ricurdari ca d’Etna e Vulcanu,
diretti figghi prediletti sunu.
Supra sti munti Palici assittata,
Palagunia nasceva tempu arreri
e li misteri cilibrannu jeva
di sti fratuzzi ca divini sunu
e Siculi di marca senza dubbiu.
*******
Lu mitu d’Anapu e Ciani.
Quannu, ‘nfuddutu d’amurusu spinnu,
Plutoni nta la terra cumparivu
e senza tanti complimenti in attu
Proserpina affirravu pe’ capiddi
e si la misi supra di lu cocchiu
pi’ poi tummari in menzu di li morti,
li ninfi tutti ca d’intornu aveva
ristaru fermi chini di spaventu.
Ma Ciani, la cumpagna chiù vicina
vincivu lu spaventu e cu curaggiu
a lu cocchiu currennu s’appizzavu
circannu di firmarlu, puvuredda.
‘Nfuddutu di passioni u re Plutoni
‘n-corpu di scettru ci ammiscavu in testa..
Stramazza in terra Ciani e tutta para
si strogghi comu l’acqua di ‘nu ciumi.
Quannu scumpari lu carrettu amaru
nto funnu di la terra cu’ Plutoni,
Ciani, ciumi ristavu azzurru e tersu,
c’ancora curri versu di lu mari.
A tantu scempiu d’Anapu lu cori
di chiantu si strugghivu in tempu nenti
e cu’ lu ciumi amatu si cunfusi.
Ed ora assemi tu li vidi ancora
all’ummira de’ canni di papiru,
c’a Siracusa sunu sempri vivi.
*******
Il caro, vecchio Publio Ovidio Nasone per me è sempre attuale. Le Metamorfosi parlano di questi due
miti: quello di Narciso e quello di Giacinto. Il nostro vernacolo è molto adatto alle favole mitologiche.
Narcisu e l’Ecu
Quannu la ninfa da muntagna, l’Ecu,
vitti a Narcisu nta lu chianu misu
ca si pasceva di bidizza e vantu,
d’appressu ci currivu pi’ vasarlu.
Ma lu picciottu, ca Tiresia anticu
prufitizzavu amara canuscenza
di chiddu ca valeva pi’ davveru,
a curriri si misi supra l’erba,
appressu di dda vuci ca chiamava
e lu circava, ma luntanu stava.
Parrava l’Ecu, ma non l’ascutava
Narcisu, ca sinteva sulamenti
l’ultima parti da parola ditta,
comu Giunoni dicritatu aveva
pi’ lu gran tortu ca ci fici prima.
A gridari si misi lu picciottu
addumannannu cu’ ci fussi ddà…
La vuci ci arrispunni: ddà… ddà … ddà…
e rincurrennu la so stissa vuci
agghica finalmenti ansanti e stancu
unni nu specchiu d’acqua cheta e duci
a biviri l’invita ed a guardari.
Vidi la facci soi e s’innamura
E tantu fu lu preju e l’emozioni,
ca in terra resta stisu senza vita
e ciuri t’addiventa pi’ l’eternu,
pirchì nun c’era nudda cosa o munnu
ca vinciri putissi u so distinu,
di ciuri addivintari senza paru,
ne chiddu d’Ecu di luntanu stari
e smuzzicari vuci risunanti.
Lu mitu di Giacintu
Lu Diu c’a Delu pari ca nascivu,
mavaru e patri de’ mavari tutti,
fighiu di Giovi e di Latona matri
fama gudeva d’essiri superbu
e purtintusu amanti nta lu munnu
di fimmini divini sulamenti.
Ma dda famusa vota ca scinnivu
a Sparta friscu e senza paraventu
ca ci ammucciassi l’attributi soi,
si vitti accarizzari tuttu paru
di ‘n-carusazzu beddu cchiù do suli
ca scarruzzava in celu tutti i jorna.
D’amuri s’addumò cu dda tuccata
comu s’avissi pi’ davanti ninfa
sciantusa e duci di lu firmamentu.
Curpanza n’ebbi Cùpidu, so’ frati,
ca la mira sgarravu nto tirari
la solita fricciuzza di passioni.
A matula di Véniri lu fighiu
ci dici ca sbagghiavu nto tirari
e stassi attentu ca finocchiu, dopu,
la fama avissi avutu nta lu munnu.
Nun senti vuci e chiantu Apollu Santu
ca tira drittu cu’ passioni nova
e lu picciottu abbrazza e si lu porta
luntanu nta lu campu di l’amuri.
Ddà a jucari si misi cu’ la spada,
l’elmu e lu scudu e fari li purtenti
ca fàciri suleva lu picciottu,
spartanu e fighiu di lu regi puru.
Ad iddu ammustra puru di sapiri
lu discu maniggiari e poi lanciari,
ma beddu ca vulavu la ciappedda
lu vinticeddu Zefiru ammucciatu,
gilusu di l’amuri, ca nto cori
mutu pasceva versu lu Santuni,
ciusciò cchiù forti e quantu basta appena
pi’ rùmpiri la testa a lu picciottu.
Chi fu - ci dissi Apollu - cori miu?
Ma ‘un ascutavu lu carusu, mortu
cascatu senza mancu diri “piu”.
Chiangivu Apollu lacrimi di sangu
ca ficiru ciuriri in tempu nenti
nta ddu precisu postu di duluri
nu ciuri novu beddu e sapurusu,
ca si chiamò Giacintu pi’ l’eternu.
**********
A tragedia di Fetonti
Dici lu mitu c’Apollu non fu
sulu mavàru e purtaturi puru
di pistilenzi ed autri purtenti.
Pari ca lu travagghiu aveva ancora
di scarruzzari da matina a sira
lu suli risplendenti nta lu celu.
Pi’ fari stu travagghiu si sirveva
di na carrozza tutta rilucenti,
tirata di cavaddi sarvaggioli,
dumati sulu da so’ manu mastra.
Nuddu cuccheri e nudda manu ferma
putia li retini tuccari anticchia
di ddi cavaddi, avennu la pritisa
di farli caminari, anzi vulari
nta lu celu di nuvuli cunfusu,
comu suleva sempri fari Apollu.
Fetonti , ‘n-jornu frati di lu Diu
pinsò di fari cosa bona certu
e senza nenti diri a lu so frati,
a la carrozza misi li cavaddi
e cu mastria pinsavu di tirari
li retini attaccati a li vuccagghi.
Vulavu la carrozza attruppicanu
nte nuvuli d’attornu senza scampu,
giravanu scumposti li cavaddi
ed iddu sbuvattatu vinni in celu
comu na fogghia ca lu ventu annaca.
Tummavu comu petra di sdirrubbu
nto centru di lu ciumi ca s’allarga
e t’addiventa ddocu na paludi.
S’arrusbigghiavu Apollu e vitti in celu
li so’ cavaddi curriri ‘mpazzuti
e la carrozza saltillanti arreri,
mentri Fetonti in acqua sguazzariava;
lassavu ca murissi senza aiutu,
circannu d’acchiappari li cavaddi,
ca canusciuta la so manu ferma
di l’angiuli l’aspettu ripigghiàru.
Muriu Fetonti e n’ ebbi sulu pena
di li divinitati di lu ciumi
ca pi’ tri misi a chiangiri ristàru.
Allura Apollu, ca si cummuvivu,
in arvuli pizzuti trasfurmavu
li lacrimi divini di li ninfi
e decretavu c’avissiru custanti
la prisenza vicinu di li tombi
nte nostri Campusanti e tra li morti.
Ju m’addumannu si l’antichi genti
pinsavanu di favuli cuntari
oppuru di miraculi mustrari
di li divinitati di ddi tempi!!
Chiluna la tarduna
Era pinseri di l’antichi Greci
ca li divinitati di l’Olimpu
senza menu facissiru li cosi
di la genti, ca nta la terra stava.
Pi’ stu motivu pensanu ca Giovi,
puru s’ anticchia fimminaru fussi,
fici lu passu di lu matrimoniu.
Lu mitu voli ca Giunoni ‘n-jornu
cu’ Giovi si spusavu nta l’Olimpu
e comu fannu li murtali in terra,
festa si fici granni nta li celi.
Scasàru d’ogni parti ninfi e dei,
ca l’essiri presenti bisugnava.
Nun si trattò di vecchi strapazzeri,
ma di divinitati assai putenti.
Quannu fineru tutti di libari,
Chiluna, s’apprisenta ca si scusa
d’aviri fattu tardu ad arrivari
e mentri Giovi arriri, ca la cosa
ci pari i picca cuntu, di Giunoni
la facci si stracancia e poi ci dici:
“Brava Chiluna! Si’ davveru brava!
U sai chi ti dicu, bedda mia?
Vistu ca l’ultima arrivasti ccà,
ju ti cunnannu ad essiri accussì
pi’ tutta a vita e pi’ l’eternità.
Non cchiù Chiluna, ma tistunia si!
Lu mitu di Scilla e Cariddi
Unni Trinacria guarda e quasi tocca
la terra calabrisa cu’ li manu,
lu mari curri trùbulu cu’ l’unni
tra li dui scogghi ca di fronti stannu.
Cunta Virgiliu e lu cunferma Ovidiu,
l’omerici discursi ripigghiannu,
ca Scilla e poi Cariddi fòru misi
pi’ vuluntà divina a dari ‘mmestu
a cu’ passassi navigannu u strittu.
Era Cariddi, fighia di Nettunu,
ca ad Erculi li voi ci arrubbavu;
allura Giovi ad idda cunnannavu
cu na saitta fulminanti in siccu
a divintari scogghiu, ca sucassi
l’acqua marina e poi la rimannassi,
almenu pi’ tri voti nta nu jornu
facennu mulineddi di sustanza,
capaci d’agghiuttìrisi na navi.
Era di contru figghia di Tifuni
la calabrisa Scilla e d’Echidina,
ca scammisata e scàusa la sira
suleva sula scinniri a Missina,
pi’ godiri di Zéfiru lu friscu.
La vitti bedda Glaucu u pisciaru
ca divintavu santu di lu mari
pi’ vuluntati d’Oceanu e di Teti,
e d’amurusu sensu s’addumavu.
Ma si scantavu Scilla ca scappavu
e lu mischinu allura a la mavàra
ca Circi si chiamava ci cuntavu
l’amuri ca ci aveva nta lu cori.
“Lassa stari, ci dissi la matruna,
ca d’amurusu affettu ti cummogghiu
si tu cu’ mia ti resti e nun la pensi”.
“Ma chi si’ scema, dissi u piscaturi,
a Scilla vogghiu ca mi piaci assai,
amari a tia non pozzu certu mai”.
Allura Circi chi pinsò di fari?
Scilla aspittavu na sirata a mari
E quanu arrivari sula la vidi,
l’afferra pe’ capiddi e la scutòla
cu forza nta lu mari finu a quannu
li jammi addivintaru mussi ‘i cani
cu li mulari pronti a muzzicari.
La tumma dopu avanti di Cariddi
e comu ad idda in petra la trasforma.
Non hannu scampu l naviganti tutti,
ca pàssanu di ddocu, mischineddi,
pirchì Cariddi li so navi sbatti
contru di Scilla ca li sfascia tutti.
*********
Lu mitu d’Europa
Supra na nuvula assittatu soru
scinneva Giovi in terra na matina,
unni ‘n-artaru l’aspittava a Tiru
apparicchiatu apposta di lu regi
cu’ nu scannatu ed arrustutu voi
pi’ darici l’onuri di santuni.
Lu mari varda appitittusu e chetu
e vidi a ripa na carusa a moddu
vistuta sulu d’acqua e nenti cchiù.
La fami ci passavu di mangiari!
Li sensi s’addumavu immantinenti
e scinnivu da nuvula currennu,
ma pi’ non dari sconsu cu’ la luci
d’Olimpu, ca d’appressu si purtava,
l’aspettu pigghia di nu jancu toru
cu prirumpenti corna beddi duri,
pirchì sapeva ca dda carusidda
trattava beni tutti l’animali.
Non dissi nenti e mancu nenti fici;
sulu d’accantu ad idda s’aggiuccavu
e mentri la vardava intensamenti
cu l’occhiu tunnu chinu di passioni
la cattigghiava duci cu la cuda,
comu fussi ‘n-punseddu di pitturi.
La picciuttedda, ch’era virginedda,
e nenti suspittava di ddu toru,
ca ci pareva saggiu e senza dannu,
l’accavaddavu cu’ li jammi stritti
supra li cianchi, ch’eranu pussenti.
S’addrizzavu lu toru immantinenti
e nta lu mari si tummavu tostu
cu supra la carusa ca jucava.
Spingiutu a razzu di Nettunu amicu,
friscu e giummutu a Creta arriva e parra,
dicennu ch’era Giovi e chi l’amava.
“E no, - ci dissi - non ti vogghiu Giovi,
fammi tunnari a Tiru si t’aggrada.”
“Ma chi si scema ed iu chi sugnu alloccu?
Ju ccà ti pigghiu e ccà ti fazzu mia.”
Scappa la figghia e l’assicuta Giovi,
ca all’ultimu la ‘ntaccia nta lu truncu
di ‘n-arvulu di platanu vicchiuni.
Tri voti la pigghiavu u Diu vastasu,
e tri voti figghiavu figghiulanza
la povira carusa prigiunera.
Minossi fu lu primu da partita,
ca dopu addivintavu re di Creta
e di lu labirintu lu patruni.
Muta chiangennu taliava fora
di l’isula la terra, ca davanti
ci aveva e la pinsava bedda e duci,
chiamannula nto sonnu comu ad idda..
Pinsava ca dda terra fussi amuri,
ca Creta ci pareva na prigiuni,
unni ‘nchiuvata vinni senza paci
da Giovi ca l’aveva in sudditanza,
luntanu di lu patri e di la matri.
Turnari nun puteva ca Nettunu
a vista la vardava e nuddu toru
muntari cchiù puteva pi’ scappari.
L’antichi Greci dda sunnata terra
Europa la chiamàru sempri allura
pi’ farni vivu lu pinseri fattu.
Si ‘n-palancuni, cu’ lu dui frigiatu
ed ora fattu in Grecia, v’attruvati
tra li manu e d’arreri lu vardati,
sta storia ca vi cuntu la viditi,
ca foru i Greci primi ad invintari
la terra di l’Europa principissa
senza pinsari lu gran dannu avutu.
Lu mitu dii Daffini
A dui pasturi antichi di ddi tempi,
Virgiliu fa cantari vita e morti
di Daffini lu santu sunaturi
di milli e passa melodii d’amuri,
unni la terra ammustra li tisori
ca ci havi nta lu cori e nta la menti.
Dunni lu ciumi anticu Irminiu scurri,
nto funnu da Trinacria rilucenti,
Mercuriu addeva stu so’ figghiu amatu
ca giniravu cu’ na fimminedda
nto celu svulazzannu comu ventu,
mentri sinteva nta la notti funna
d’ ariddi e di cicali lu cuncertu.
Iddu, ca latru fu lu cchiù putenti,
nu figghiu giniravu veramenti
riccu d’ingegnu musicali e cantu.
Mancu diri si po’ ch’era bardasciu,
pirchì d’amuri s’addumò na vota
ed a Giunoni , sòggira crudeli,
giuravu ca tradutu nun avissi
mai so’ figghia Echemenide spusata.
Sapia cantari u sonu di lu ventu,
c’accumpagnava cu la so’ sampugna,
ca lu divinu Pani c’insignavu
e nudda fimmina da terra mai
l’happi p’amanti e mancu di l’Olimpu.
Ma na jurnata ca invitatu vinni
da lu re Zenu a ricitari carmi,
sintiti chi successi nta la reggia.
La rigina, Climènidi chiamata,
ca d’amurusu spinnu era pungiuta,
pirchì lu re nun la circava tantu,
la sampugna circavu d’acchiappari
ad iddu ca sunava veramenti.
“ Chi fu - dissi – rigina, ca mi tocchi
la sampugna ca sonu cu passioni ?
Si tu la tiri comu voi ca sona?”
…E si spannivu di cchiù lu sonu duci,
senza lu benestari da rigina.
Idda capivu ch’era fermu l’omu
a non tradiri la muggheri soi;
sintiti allura chiddu ca ‘nvintavu.
Na caraffa priparavu di vinu,
di chiddu in petra di la vigna reggia,
e dintra ci ammiscavu macinati
d’addauru li pampini scippati,
c’ a Daffini ci detti a sira dopu.
Matruzza bedda mia chi successi!
Non sacciu s‘ata vistu lu cavaddu
assicutari a fimmina in caluri
nto centru di nu bagghiu beddu chiusu
oppuru un toru caricari a tappu
na vacca ca si sbraca nta la stadda;
accussì Daffini la cursa pigghia
e la rigina acchiappa immantinenti.
Giunoni ca la scena varda muta,
lu tradimentu annota di lu vati
a la so’ figghia, ca nun s’aspittava.
Lu pigghia pi’ n’aricchia e lu cunnanna
a fari lu canturi di li campi,
ma privu di la vista e di la casa.
Ristò pi’ sempri ad essiri lu vati,
ca cu’ lu sonu di la so’ sampugna
accumpagna lu frùsciu di lu ventu
e lu smurzatu murmurìu di l’acqua
ca batti sciddicannu supra a terra,
senza spiranza di ristari mutu,
‘n-minutu sulamenti di la vita.
Ancora sona e lu sintiti sempri
duranti li timpesti e li tifuni,
oppuru quannu passa duci duci
supra lu tempu ca silenti scurri.
Lu mitu di Aretusa
Ni cunta Omeru ca l’antichi Dei
Facevanu tra d’iddi spusalizi,
ma si lu spinnu e cori ci pigghiava,
facevanu l’amuri di straforu,
stampannu figghi, di buttana certu,
divinamenti dopu fatti santi,
ciumi, muntagni, continenti e stiddi.
Giovi, ch’era lu patri sempiternu,
l’esempiu dava senza rinitenza,
ma non schirzava Veniri e Giunoni
e mancu lu ristanti patriarcatu.
Teti e Peleu, si vi lu ricurdati,
si maritàru cu na granni festa,
unni si parra di la mela d’oru
e di lu gran burdellu ca nascivu
tra Minerva, Veniri e Giunoni.
Ma non pinsati ca, nasciutu Achilli,
li corna nun ci fici a so’ maritu;
c’ Oceanu si misi e giniravu
nautru figghiu ca lu chiamavu Alfeu.
Essennu chistu picciutteddu schettu,
beddu di facci e di gintili aspettu,
di fimmini la cura ‘un si pigghiava,
ch’era sdunatu di cacciari sempri.
Ed accussì li ninfi senza menu
a Veniri ci dissiru la cosa,
comu qualmenti si pirdeva sbaddu
d’avirì d’iddu lu piaciri sommu,
ca lu distinu e la natura voli.
Veniri allura taliannu in terra
Vitti d’Alfeu l’immagini pirfetta
c’assicutava aceddi nta lu pratu
tirannu frecci cu l’arcata corda.
Chiamò Cupidu e l’ordini ci detti
di cacciari u cacciaturi, comu
fari sapeva cu’ li frecci soi.
Scinnivu in terra lu sfizziusu Diu
e quattru frecci ad iddu ci jttavu,
pirchì ci parsi veramenti moddu.
Mancu s’intisi pérciri la peddi
Alfeu, ca cu l’arcu tisu arreri curri
a na durata quagghia ca vulava;
l’azzicca cu’ na freccia ed idda squagghia
ed addiventa na pirsuna viva;
lu cacciaturi, ca pirciatu aveva
lu cori di l’amuri, si firmavu
e comu un mammaluccu la vardavu.
Chi natichi, chi minni, chi vuccuzza
e chi capiddi ed occhi ci ammustrava,
ca vidiri ‘un aveva mai pututu.
L’afferra cu li manu e la tastia,
ma chidda s’alluntana e poi ci dici:
“Sugnu Aretusa, ninfa di la caccia,
d’Artemidi figghiozza e virginedda.
Aviri non mi poi, ca sugnu data
a la divina matri ca canusci”.
E mentri chistu dici si cummogghia
Comu cchiù megghiu po’ cu li so manu,
ca nura cumparivu nta na vasca,
tutta d’argentu e d’acqua azzurra china.
Nta l’acqua trasi Alfeu e poi ci dici:
“Bedda Aretusa, ‘un accampari scusi.
Ju ca ti vogghiu e ccà l’arcu abbannunu
e di cacciari cchiù nun mi’interessa.
D’Artemidi non vogghiu nudda grazia,
ca sulu a tia ti vogghiu nto me lettu
e nenti e nuddu mi po’ dari paci
ed astutari stu gran focu vivu
ca tu m’addumi forti nta lu pettu.
Non mi scappari, veni a mia di sutta
e vidi ca chissa ‘un è na cosa brutta.”
Si cummigghiavu tutta l’Aretusa
E a curriri si misi nta lu pratu,
comu l’acqua da vasca ca scappava
e nta lu mari Artemidi prigavu
di tràsiri luntanu di dd’amanti.
Alfeu l’insegui e nun si scanta d’acqua
ed anzi prega la so’ matri Teti
di farlu divintari puru ciumi
cchiù vurticusu d’Aretusa ancora,
ca gà nto mari tumma e si cunfunni.
Alfeu l’acchiappa, ciumi addivintatu,
riccu di fonti ca ci detti Teti
e sutta si la metti in sempiternu.
A Siracusa ancora li dui ciumi,
filici sunu di ristari assemi
nto stissu lettu di tanti anni fa
e a lu divorziu nun pinsàru mai.
ca, sciddicannu assemi nta lu mari,
s’abbrazzanu cu’ l’unni jucarini
.
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Lu mitu di Minossi
C’era na vota, si nun lu sapiti,
‘n-anticu regi ca rignava a Crita
ed era assai divotu di li Dei.
Pinsavu ‘n-jornu di sacrificari
a Giovi Patri nu voi tuttu sanu
e, siccomu nta stadda nun n’aveva,
dissi a Nettunu siddu, putacasu,
non lu putissi favuriri e fari
nu sbarcu sulu di dd’armali a Crita.
Cu santa paci ed accuglienza avuta,
vitti Minossi supra di lu mari
‘n-paru di corna di robustu toru,
agghicari natannu nta la ripa.
Quannu tuttu niscivu di lu mari,
- Minchia – dissi Minossi – Quant’è beddu!
Ju chistu nun l’ammazzu nta l’artàru,
cchiù tostu mi lu ‘ncucchiu nta l’aratru!
L’addevu nta la stadda e poi si vidi. -
Cuntentu a so’ muggheri l’ammustrvu,
ludannu la biddizza di li corna,
lu pilu di la peddi beddu lisciu
e la cuda vugghenti c’ annacava.
Ci dissi puru ca ci lu mannava
lu Diu Nettunu pi’ sacrificarlu
supra l’artàru di l’eternu Giovi,
ma già pinsavu d’addivarlu vivu
e poi vidiri comu accuntintari
lu Patri di li Dei cu’ nautra cosa.
Lu sintivu accussì parrari a màtula
Nettunu ca nun fu cuntentu e dissi
-Vistu ca si’ di corna piacirusu,
ti fazzu tostu addivintari beccu! –
- Talia bonu sutta di la panza,
ci dissi a Parsifàni sutta vuci,
vardaci puru l’attributi duci
c’ammustra st’animali zittu e soru -.
La fimmina lu varda di straforu
e ci dici a Minossi d’addivari
‘ssu toru ca suddisfa puru ad idda.
Passati novi misi, chi successi?
Pi’ vuluntà di Giovi e di Nettunu,
nascivu a la rigina ‘n-picciriddu,
ca testa avia di toru cu’ li corna,
figghiu direttu di l’amatu voi.
Minossi s’aggattavu , puvureddu,
e senza diri nenti a so’ muggheri,
lu labirìntu fici fari a Crita,
unni ammucciavu li so’ corna e chiddi
di l’omu ca criscivu menzu toru.
U restu di la storia non vi cuntu,
ca forsi la sapiti, di Teseu
e du ruccheddu di lu filu stisu.
**************
Erculi ed Anteu
Cu supra a terra i peri teni fremmi
campa pi’ cent’anni senza peni,
dicevanu l’antichi in sichitanza
e pi’ dari sustanza a sti paroli
lu mitu s’invintaru di la morti
di lu giganti figghiu di Nettunu
e di la Terra ca chiamàru Anteu.
C’era na vota lu giganti Anteu,
patruni e regi di l’antica Sirti,
ca stannu sempri cu’ li pedi in terra,
di morti nun aveva nuddu scantu,
pirchì lu sucu di la vita aveva
sempri di sutta di so’ matri Gea.
Si mali si sinteva all’impruvvisu
bastava ca tuccassi lu tirrenu
pi’ divintari forti comu prima.
Pi’ chistu già faceva u priputenti
tagghiannuci la testa comu nenti
a chiddi c’arrivavanu nta Libia.
Vuleva ddocu fari un Partenone
cummigghiatu di testi di murtali
pi’ dari lustru a lu Diu Nettunu.
Quannu agghicari vitti la pirsuna
d’Ercoli nta la terra ch’era sua,
-Chi bella testa – dissi prontamenti.
Cunveni ca la taggghiu prestu prestu
prima ca si la squada e si ni scappa.
-Veni ccà, puddastruni beddu –dissi-
ca la lu coddu ti tiru in tempu nenti
e la testa la mettu comu tettu
supra la casa di lu Diu Nettunu –
-… e pigghiatilla, si ni si’ capaci! -
ci arrispunnivu d’Erculi la vuci.
Fu d’accussì c’accuminciò la lotta
tra lu figghiu di Giovi e lu giganti.
Ci fòru di papagni ‘na passata
e dopu tra li vrazza lu stringivu
l’eroi a ddu mostru ca s’arrimuddavu;
ma quannu quasi mortu lu lassavu
cascari in terra comu un saccu i favi,
lu vitti ripigghiari novu ciatu.
Tri voti l’acchiappavu ed ogni vota,
ca cu’ li pedi in terra si mitteva
Anteu la forza ripigghiava in chinu,
pirchì la matri Terra lu ‘nfurzava.
Cu’ na vintata Giovi nta ‘n-aricchia
ad Erculi ci dissi di lassari
c’Anteu murissi prima tra li vrazza
e d’appuggiarlu in terra dopu mortu,
pirchì la Matri nun avia putiri
di ripurtarlu arreri di l’infernu,
unni cu’ trasi cchiù non nesci fora.
Persi accussì la vita lu giganti
ed Erculi turnavu vincituri
di cu’ la testa tagghia pi’ lu vantu
di na divinitati di ddi tempi.
Qualcunu ancora, ca si cridi Anteu,
tagghia li testi di la genti bona
ma nun ci pensa ca accussì facennu
c’è cu’ la terra sutta di li peri
ci la leva pi’ sempri cu’ li bummi.
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